Set title | - Slow Spicy Curatorial Practices
|
Project title in German | - Slow Spicy Curatorial Practices
|
Project title in English | - Slow Spicy Curatorial Practices
|
Subtitle | - Förderung Dossier Internationales, 2016
|
Description | - “Slow Spicy Curatorial Practices” bestand aus einem Team aus Zürich und Hongkong, um Fragen, Dringlichkeiten und funktionierende kuratorische Praktiken zu formulieren, auszutauschen und mit anderen bestehenden oder zukünftigen Formaten und Räumen zu kooperieren. In Anlehnung an den etymologischen Sinn von “curate” (lat. curare - zu betreuen) versucht das Team, die Handlung von “taking care” auf die der Gastfreundschaft, des Teilens und der Fürsorge auszudehnen, um einen Raum der Zusammenarbeit zu ermöglichen.
Das Team vergleicht den Akt des Kunstmachens mit der Herstellung von Nahrungsmitteln — beides erfordert die Kombination und Verarbeitung von Zutaten, Handwerk und Traditionen, um zu experimentieren und etwas Neues zu schaffen; beides Praktiken, auf denen eine bestehende Kultur aufbauen muss.
Um eine gemeinsame Kultur zu finden, sie zu pflegen und zu teilen und zu pflegen, werden wir große Themen in einfache Zutaten zerlegen und mit ihnen arbeiten, wie beim Sauerteig (Mehl und Wasser). In der Vergangenheit bedeutete das Teilen von Sauerteig buchstäblich “Teilen einer Kultur”, von Mensch zu Mensch, von Knoten zu Netzwerk, von individuellen zu kollaborativen Verbindungen. Mit der Metapher eines Sauerteigs wirft das Team ein neues Licht auf das Kuratieren — ein Licht, das Ideen kollektiv wachsen lässt, über Disziplinen und Distanzen hinweg. Die Zusammenarbeit selbst basiert auf gemeinsamen Interessen. Jetzt fragen wir uns, wie wir solche Interessen produzieren können und mit welchen Themen können wir arbeiten?
Basierend auf der Gärung von Sauerteig teilte und entdeckte die Gruppe gemeinsame kulturelle Praktiken und Werte, lud Teilnehmende, Links und Aktionen ein, um die Zukunft zu pflegen und zu kuratieren (in Kunstprojekten oder anderswo). Kuratieren wird dann zur Form, wenn wir Ausstellungsformen produzieren — wir müssen uns auf Formate wie Displays, Performances, Exkursionen einigen. Wir stehen ganz am Anfang dessen, was am Ende ein Stück sein könnte, eine Form der Zusammenarbeit und des Austausches von entstehenden Themen, über die wir vorher noch nicht gesprochen oder nachgedacht haben. Beim Kuratieren geht es darum, zu tun und zu reflektieren, was getan werden muss.
Betrag Dossierkommission gesprochen: CHF 4000
|
Description in English | - “Slow Spicy Curatorial Practices” assembled a team from Zurich and Hong Kong to formulate, share questions, urgencies and working curatorial practices, in the hope of cooperating with other existing or upcoming formats and spaces. Referring to the etymological sense of “curate” (lat. curare – to take care of), the team attempts to extend the action of ‘taking care’ to hospitality, sharing, and caring, in order to enable a collaborative space.
The team compares the act of making art with making food — which both require combining and processing ingredients, handicraft and traditions to experiment and create something new; both form the basis of an existing culture, which in turn is required to built upon these foundations.
To find a common culture, to care for it and to share & grow it, we will break down large issues and themes into simple ingredients and work with them, as with sourdough (flour and water). In the past, sharing your sourdough literally meant “sharing a culture,” from person to person, node to network; from individual to collaborative connectivities. By taking the metaphor of sourdough, the team shed new light on curating – one that lets ideas grow collectively, across disciplines and distances. Collaboration itself is based on shared interests. Currently, we are asking ourselves how to produce such interests and what kind of topics can we find to work with?
Based on the fermentation of sourdough, the group shared and discovered shared cultural practices and values, invited participants, links and actions to care and curate the future (in art projects or elsewhere). Thus, curating assumes shape. So if we aim to produce exhibitions, we need to agree on formats such as displays, performances, excursions. We are very much at the beginning of what could ultimately be a play, or another form of collaboration. We have been exchanging and will continue to exchange idea on the emerging topics, which we hadn’t been talking or thinking about before. Curating is about doing and about reflecting on what needs to be done.
Funding granted by Dossier Committee: CHF 4000
|
Genre / discipline | |
type | |
Institutional affiliation | |
Date | |
Other creative participants | - Team
• Wiktoria Furrer (research associate, Institute for Critical Theory, ZHdK and curator of workshops and collaborative processes)
• Chow Yik 周翌 (Freelance research associate, artist and independent curator)
• Katja Gläss (artistic and research associate, Master of Arts in Transdisciplinarity, Department of Cultural Analysis and freelance photographer)
• Hannah Horst (graphic designer and research associate, Master of Arts in Art Education, programme Curating & Museum Education, Department of Cultural Analysis, ZHdK)
• Kaspar König (artist, musician, composer and research associate Transdisciplinarity as a research focus, Department of Cultural Analysis, ZHdK)
• Pei-Wen Liu 劉佩雯 (Sound Artist, independent researcher and cultural facilitator)
• Lucie Tuma (research associate Dramaturgy, Bachelor of Arts in Theater, Department of Performing Arts and Film, ZHdK)
• Stefan Wagner (curator and freelance research associate IFCAR, ZHdK; Networked in Zürich)
• Angela Wittwer (research associate Z+ Platform for Transdisciplinarity, ZHdK)
• Yip Kai Chun 葉啟俊 (Hong Kong based Artist and Curator)
|
Internet links (URL) | |