Das Hören:
– Ich kann hören und mich dabei beobachten, welche Gedanken, welche Erinnerungen und welche Assoziationen bei mir auftauchen.
– Ich kann hören, ohne etwas zu hören.
– Ich höre zu, aus der Ruhe heraus, meine Gedanken sind still, ich bin ganz bei den Geräuschen, die meine Ohren empfangen. Ich höre zu …
Die Projektion zeigt an, wann das Hör-Stück startet. Wird kein Bild projiziert, läuft das Hör-Stück. Bitte warten Sie in diesem Fall ab, bis es wieder von vorne beginnt.
Meine Werke sind unterschiedlich entstanden und wirken zusammen wie eine vielfarbige Palette, auf welcher verschiedene Farbtöne sind. Sie zeigen meinen Weg als Geflüchtete mit den glücklichen und traurigen Momenten, meinen Erinnerungen. Die Unsicherheit auf meinem Weg war für mich das Schwierigste. Vielleicht wäre es für mich einfacher gewesen zu hören, was ich nicht hören wollte, den Verlust zu beweinen und einen anderen Weg zu finden, als jahrelang im Dunkeln zu tappen und mich an der Hoffnung zu nähren. Geflüchtete Menschen warten manchmal sehr lange auf den Entscheid, ob sie in diesem Land bleiben dürfen oder nicht. Gleichzeitig werden die Regeln von Jahr zu Jahr strenger.
Hier gibt es keinen Krieg. Krieg trifft normalerweise eine ganze Nation. Teil einer Bevölkerung zu sein, die andere Rechte hat, versetzt der menschlichen Psyche einen schweren Schlag.
Während geflüchtete Personen weiterhin unter solchen Bedingungen leben müssen, halte ich es für wichtig, diese Situation den Nichtgeflüchteten zu vermitteln. Auch wenn dies die Situation nicht zum Besseren ändert, kann es sie zumindest nicht verschärfen. Vielleicht können sich die Leute mit Hilfe dieses Schleiers, den ich geöffnet habe, besser vorstellen, was sich hinter dem Schweizer Pass verbirgt und hoffentlich werden sie die Situation von geflüchteten Personen besser verstehen können.
Telling stories is something akin to humankind. It is perhaps the single best descriptor for our species. Our culture, our systems and infrastructure and all its underlying technology, have amplified both the impact and the range of our stories by many orders of magnitude. We are drawn to recognize patterns, and find heuristics connected by a thread that can guide us through seemingly chaotic and random events. In this study, the use of sound spatialization and acoustic narrative techniques will be analyzed as a method for supporting and enhancing the immersive quality of sound-design and music-design in film. The 360 Video -Virtual Reality (360-VR) documentary film “Caves”, by director Carlos Isabel García, was used to develop an auditive spatial storytelling approach. The idea of creating the soundscape for a documentary movie in VR, where the story takes place inside a cave system, felt like a technically complex but creative project, and the prospect of the evocative and mysterious setting, and the challenge to find a suitable language for that special character, was an idea I simply could not resist.
After providing a background of foundational literature, exploring the topic of immersion, documentary- style film and VR & Spatialization technology, I define a framework to question the design decisions and approaches taken for the project. I also provide an overview of the project, detailing the location, the story and outlining relevant information regarding the team, the process, and my workflow. Finally, a Scene Analysis dissects the selected “rooms”, delving into a Narrative and Spatial Analysis. Analyzing a work in retrospective provides the advantage of ‘foresight’, but the main goal of this work is to challenge certain preconceptions about VR technology, and to hopefully discover some counter-intuitive possibilities while exploring further into the realm of perception and psyche in a fascinating underground world.
Raumgleiter was recently allowed to tell part of the story of Shoppi Tivoli in a Christmas coat. The result is a story of a varied sleigh ride on Santa's flying spare sleigh, from the North Pole to Shoppi Tivoli. The result is a 360°(VR) film experience with 3D sound on a moving motion platform. From shots of the lively Shoppi Tivoli Santa in front of green screen, 3D sound and music composition, programming of the control panel to virtual terraforming and city building, we have drawn from the full.
I had a chance to take care of location sound, sound design, implementation as well as mix.
Virtual showroom with a variety of interaction options such as teleportation system, mobile accessories, openable cabinets, functioning bathroom fittings, change of materialisation concepts, lighting, sun protection, etc.
For this VR Scene I had a chance to create sound design for interactions as well as implement them and script the fuctions of the sounds.
“adero is being created to autonomously deliver a broad range of goods in indoor environments, combining state of the art technology with a simple, yet appealing design.”
adero was a focus project at ETH Zurich in cooperation with ZHdK for students in their final year of undergraduate studies. I was working in a close collabpration with students from Interaction Design.
I had a chance to suport the project by developing a concept and creating the sound design for interactions of the robot.
It was a great journey to find adero´s voice.
“What if we could wander through frames and screens? The film takes the viewer on an imaginative journey through a world of images fused with body and music.”
In this project I was taking care of sound design and cinema mix.
The interesting challenge was to create a sound transition between two compositions.
“Holy Black Project” is building on a collaborative work which began during the Transcultural Collaboration Programm 2017 between art students from Zürich and Hong Kong. This experience has made significant impact on me on a personal as well as artistic level and it has resonated within others as well, unveiling itself as a creative medium to explore and communicate.The first iteration of this project culminated with the performance of “Dull Boy Jack” in Hong Kong CFXXX. The collaboration with artists evolved from this piece and the concept of the next iteration “Enlightenment” has been born by integrating a film as a fulcrum for a musical and dance performance. “Enlightenment” was the first of the series of works where the tabu topics are being contemplated. It addresses the actual topics on the level of art, education, everyday life and the social future. The aim is to work on the humanitarian issues through collaborative, inter-disciplinary artistic approach. It should also allow to create a new form of dialogue between the different fields.
The performance is divided into parts where live music, dance and film interplay with each other. The auditive side of the performance is created through surround -live- electronic soundscape (12.1) and composed- improvised music played with live acoustic instruments and electronics. The movie will be projected on multiple surfaces. At first, there is no noticeable interaction between live music and the plot of the movie, but after short time the music starts to direct the plot of the movie and short after the visual part affects the music as well. The interplay between realities gets stronger to the point that picture of the musicians is immersing into the picture of the movie (programmed with Max MSP). The audience is being pulled into the this virtual-real state through the surround visual-audible space.
(Work in progress, November 2019)
In this project I was responsible for concept of the performance, as well as sound design and music.
Synopsis: Bigna, 29, ist Tsunami-Forscherin und steht kurz davor, eine neue Stelle in Chile anzutreten. Sie interessiert sich mehr für Zahlen als für Menschen. Sexuelle Befriedigung findet sie in anonymen Rollenspielen mit Fremden. Ihre Regel lautet: Einmal und nie wieder. Als sie FRANK, 33, trifft, zerbricht etwas in ihr, aber sie wird ihn trotzdem los. Kontrolle bedeutet für Bigna alles.
Ein halbes Jahr später - Bigna und Frank haben eine leidenschaftliche Affäre, und kurz vor Bignas Abreise gestehen sie sich ihre Liebe zueinander. Bigna beschließt zu bleiben. Angetrieben von ihrer grenzenlosen Leidenschaft, lösen sich die beiden nach und nach voneinander. Nach einer Nacht, in der sie sich gegenseitig verletzen, flieht Bigna Hals über Kopf nach Chile, wo sie einen älteren Kollegen heiratet. Frank bleibt alleine zurück und versucht, seinen Schmerz in den Griff zu bekommen. zwei- einhalb Jahre später haben sie getrennt voneinander versucht, neu anzufangen, aber ihre gegenseitige Abhängigkeit verfolgt sie jeden Tag. Und dann treffen sie sich wieder. Ist es möglich, sich gleichzeitig zu lieben und zu hassen?
Meine Funktion:
Sound Design
Beschreibung:
Langspielfilm, Fiktion, 111 Min.
Sound Design ist für mich ein Spiel mit Assoziationen und Phantasmen. Es gilt einen Umgang zu finden mit intuitiven Eingebungen und kalkulierten Eingriffen. Auch bei der Arbeit an “99 Moons”, der zweite Spielfilm an dem ich als führender Sound Designer arbeiten durfte, verschmolzen diese Herangehensweisen fliessend. Die starke Thematik fand in mir Anklang und ich wollte ihr einen Ausdruck im Ton verschaffen.
Nichtsdestotrotz, um Klarheit über sein eigenes Werk zu erlangen, braucht es eine distanzierte Betrachtung. Die zu dieser Masterarbeit dazugehörige Thesis diente mir als Instrument um meine Arbeit gründlich zu analysieren und um einen Einblick in meine Arbeitsweise zu gewähren.