Forschungsprojekt «Sound Colour Space»: Quellen, Ergebnisse und Dokumentationen
Title
Forschungsprojekt «Sound Colour Space»: Quellen, Ergebnisse und Dokumentationen
Date
01.01.2015 - 31.12.2016
Description
Im Zentrum des Projekts Sound Colour Space – A Virtual Museum steht das Begriffsfeld Klang, Ton, Tonhöhe, Klangfarbe in seiner Beziehung zu visuellen Phänomenen und geometrischen Konzepten. Das Vorhaben versteht sich als Beitrag zu einem interdisziplinären Forschungsgebiet und erforscht seine adäquaten Darstellungs- und Vermittlungsformen.
Zahlreiche Wissenschaftler und Philosophen von der Antike bis zur heutigen Zeit haben die Beziehungen zwischen Ton, Farbe und Geometrie untersucht. Viele ihrer Visualisierungen zu akustischen, optischen und wahrnehmungsbezogenen Themen sprechen zu den Augen und sollen vergleichend studiert werden. Da ein gegebenes Bild oder Diagramm in verschiedenen Kontexten und mit unterschiedlichen Implikationen auftreten kann, erlaubt eine ausgeprägte Netzwerkarchitektur eine redundanzfreie Darstellung der betreffenden Inhalte. Neben der Entwicklung einer exemplarischen Webanwendung, wird das Themengebiet mit Beiträgen aus unterschiedlichen Disziplinen und mit künstlerischen Anwendungen bearbeitet und in einen aktuellen Forschungskontext gestellt.
Enthält die Bildquellen der Sets "Tone Systems" und "Colour Systems" des virtuellen Museums und die referenzierte Sekundärliteratur (Stand 31.1.2017)
Die Codes der ersten Spalte, wie "AGRI_1528" identifizieren die Quellen in der Datenbank des virtuellen Museums.
Copyright holder
Daniel Muzzulini
There are no metadata related to this context.
Imported on
31.01.2017
Parent sets
1
Musical Proportions and Complete Graphs
Name that can easily go onto 2 lines
Author that can easily go onto 2 lines as well
Subtitle
Visualizing and Operationalizing Early Music Theory through Diagrams: From Guido to Zarlino and Beyond
The short video documents the activities of the Study Group "Musical Diagrams" at the 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society (IMS), which took place in Athens from 22 to 26 August 2022. The work "Typology & Topology of Musical Diagrams (2020)" by Gerhard Dirmosers (Linz) consisting of 34 posters in a matrix arrangement has been displayed for the first time. These posters feature the "universe of diagrams" from the history of music theory (and color theory) as interrelated diagrams following various networks.
Several posters by Daniel Muzzulini and his collaborators - Susan Forscher Weiss, Christoph Reuter, Christoph Stähli) complement the exhibition. Corresponding interactive new exhibits from the Virtual Museum Sound Colour Space and a mechatronic instrument (E-Bow) were also shown at the exhibition.
Medieval methods to visualize sound developed in dialogue with geometrical, arithmetical, cosmological, grammatical, philosophical, logical, and theological knowledge. Located between the sensory and the imaginative, the quadrivium of musica, geometry, arithmetic, and cosmology was nonetheless grounded in the realm of the visual. Visualizations of the harmony of the spheres, the harmony of the human body, and bodily perceived sounds appear in manuscripts as diagrams, graphs, and line drawings using parchment, ink, and pigments. The talk focuses on two circular medieval diagrams from the 9th and 10th centuries. Close analysis of the diagrams and their codices will demonstrate how medieval scribes and scholars created new shapes and forms on parchment to move between dimensions.
Preparation meeting of the panel presentation at the annual conference of the Renaissance Society of America (2021). Changes in Visual and Material Culture as Revealed in Early Modern Printed Music Treatises