Formen, staunen, zeigen … Wie werden Kinder, Jugendliche und Erwachsene mit Sprache, Gestik und Mimik in ihrem gestalterischen Tun unterstützt? Welche künstlerischen Strategien lenken das Vorgehen der Vermittlung? Wie wird Materialerfahrung erlebt und inszeniert? In den drei Videoepisoden wird diesen und anderen Fragen zum Dachthema «Gestalterische Prozesse» nachgegangen.
In drei Videoclips gibt das Sichtfenster der Bachelorvertiefung Ästhetische Bildung und Soziokultur einen Einblick in den aktuellen Diskurs der Lehre und der Vermittlung von Kunst und Design. Die Episoden geben Einblick in explorative Recherchen, ästhetische Zugänge, Begleitformen und Schnittstellen zwischen Soziokultur und Vermittlung der Art Education. Entstanden sind die dokumentarischen Videoaufnahmen in vier Praktika.
The showcase of the Aesthetic Education and Socioculture specialization of the Bachelor’s degree programme, in the form of three video clips, offers an insight into the current discourse of the teaching and learning of art and design. How do we support the creativity of children, young people and adults – how can they be educated, astonished and shown the way towards working with language, gesture and facial expression? What artistic strategies drive and steer the educational process? How is tangible experience lived and transformed? These three sort videos explore these and other questions relating to the overarching theme of “creative processes”. They provide a glimpse into exploratory investigations, aesthetic approaches, support and mentoring styles, and interfaces between socioculture and art education. These video documentaries were created during four internships in the Bachelor of Arts in Art Education degree, in the Aesthetic Education/Socioculture specialization.