BIOGRAPHY
I am Sara Pigatto and I was born in Italy in 2000. I’ve been dancing since I was 3, following the steps of my sister. Once I graduated from a Scientific High School I moved to New York City to deepen my training. I attended the International student program at Broadway Dance Center and Gibney. After my time there, I started the Bachelor in Contemporary Dance at Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK). I spent my third year internship at the company DeStile in The Netherlands.
DIPLOMAPROJECT
“Anita” is a short dance film where my poetry and my body meet each other. The video is about what we don’t say, what we swallow and lock up in our stomachs, what makes our voices tremble and our hearts hide. Through six poems, this project is a celebration of fragility with all that living sensitively entails. There’s anxiety on one side and acceptance on the other. Simultaneously, there are no sides: there is stillness in the anxiety and fear in the acceptance. This film is about how, after all, it is still worth it to feel it all.
Anita Sophia Somogyi wurde mit seltsamen Initialen im Herzen Wiens geboren (Ottakring 1997). Nach ihrer Matura verbrachte sie zwei Jahre auf einer kanadischen Insel, um das christliche Leben zu studieren. Danach zog sie für ihr Schauspielstudium nach Zürich. Während ihrer Ausbildung gastierte sie im 3. Semester am Stadttheater Konstanz unter der Regie von Susanne Frieling, gefolgt von einem Erasmus-Aufenthalt am Max Reinhardt Seminar im 4. Semester, wo sie u.a. mit Emily Cox arbeitete und den Regieunterricht von Martin Kušej besuchte. Zurück in Zürich arbeitete sie mit Maximilian Hanisch an einem selbstgeschriebenen Monolog über Depressionen, Christian Rap und Sozialen Bubbles. Whitney Houston’s «One Moment in Time” hatte sie in der Zusammenarbeit mit Anne Haug und Judith Hofmann.
Anita tanzt, schreibt, singt, und besitzt hervorragende innere Werte (Leber, Nieren).
Diplombeschrieb
«Was geschah, bevor Lotte das Wartezimmer verlassen musste» (Engl.: Bestie, I don't think I can live/laugh/love under these conditions) möchte sich mit dem Thema Integrität im Theater auseinandersetzen. Die Textfläche besteht aus selbstverfassten Passagen, sowie der damals erschienenen Bühnenbeschimpfung (Sivan Ben Yishai) und Judith Shakespeare (Paula Thielecke).
Der Performance-Titel ist eine Zusammenführung aus Elfriede Jelinek’s Nora-Sequel, und Botho Strauß’ Groß & Klein-Protagonistin Lotte. Lotte’s Odyssee, in der sie nabelschauend und sehnsuchtsvoll sich selbst ignoriert, endet in einem Wartezimmer, in dem sie «Nur so» verweilt. Lotte’s Frage nach dem «Wohin?» bildet die Ausgangslage der Performance, in Form von Harry Style’s Sign of the Times: «We’ve got to get away!»
In der Intertextualität des Materials findet das Motiv der Natur Gewichtung und übersetzt sich auf der Bühne in Form von Gartenarbeit.
CV/Biografie
Anna Huberta Präg wurde 1996 in Bregenz geboren. Bereits in jungen Jahren entdeckte sie ihre Leidenschaft fürs Theaterspielen, mit ihrer ersten Rolle, dem größten Zwerg von sieben. Sie begann 2020 ihr Schauspielstudium an der ZHdK. 2022 absolvierte sie einen Austausch am Théâtre National de Bretagne, wo sie in der Inszenierung Paradis Perdu (R: Patricia Allio) zu sehen war. Der Aufenthalt ermöglichte es ihr, ihr schauspielerisches Handwerk zu schärfen und zahlreiche inspirierende Kunstschaffende kennenzulernen. In der Spielzeit 2023/2024 ist sie Mitglied des Studios am Theater Chemnitz.
Titel & Beschrieb Diplomarbeit, kurzer Beschrieb der Bachelorarbeit
Biografien (m)einer Stadt
Was ist denn das „Theater der Leute in Zürich“?
Hinsichtlich der Absetzung der Intendanz des Schauspielhauses Zürich wurde kritisiert, dass es ihnen nicht gelungen sei, ein Theater für die Leute Zürichs zu machen. In der Annahme, dass es besagtes "Theater für die Leute" gibt, begebe ich mich in meiner Thesis auf die Suche danach. Ich stelle die Behauptung auf, dass Theater - um in den Dialog mit den Zuschauenden zu kommen - fragmentarisch, dokumentarisch und polyphon sein muss. Diese Aspekte werden in ihrer theoretischen und praktischen Funktion untersucht.
BIOGRAPHY
My name is Mya Flieger, born and raised in Geneva, Switzerland, in 2002. Dance has been pivotal since childhood. At the age of 10, I joined Concervatoire Populaire de Genève, where I discovered contemporary dance under Lucy Nightingale's guidance. In 2017, I pursued formal dance training at Centre de formations professionnelles des Arts de Genève. Accepted into Zurich University of the Arts in 2020 for a Bachelor's in contemporary dance, I collaborated with esteemed choreographers, expanding my horizons. Currently in my final year, I interned at JUNGES Staatstheater in Braunschweig, Germany, with choreographer Barbara Fuchs until December 2023. These experiences shape my identity as an artist, fuelling my passion to explore the endless possibilities of dance.
DIPLOMAPROJECT
What if I danced outside a studio, a theatre or even just a space dedicated to dance? Based on this idea, my video project aims to highlight the richness of contemporary dance in unconventional environments. This practice may seem challenging, but in reality it is very rewarding and enriching. As you explore different spaces throughout my video project, you will see that the body responds differently to each place.
BIOGRAFIE
Matthias Huser ist Regisseur und Videokünstler, Bühnenbildner.
Er studierte Film an der Zürcher Hochschule der Künste und Time Based Art an der University of New South Wales-Fine Arts in Sydney.
Seine Arbeiten wurden an diversen Internationalen Film Festivals präsentiert, u.a. Int. Film Festival de Cannes, Int. Film Festival Locarno (in Competition), Autor:innentheatertage Berlin.
Als Videokünstler und Bühnenbildner arbeitet er für verschiedene Theater im deutschsprachigen Raum, u.a. Schauspielhaus Hamburg, Staatstheater Braunschweig.
Matthias Huser ist Masterabsolvent in Theaterregie der Zürcher Hochschule der Künste (Abschluss 2024).
DIPLOMPROJEKT
nach Barry Lyndon (1975, GB/US)
EPILOG 1789 - 2024
Es war zu Zeiten George III bis gestern in der die genannten Personen lebten
und kämpften; Gut oder Böse, Schön oder Hässlich, Reich oder Arm
– jetzt sind sie alle gleich.
BIOGRAPHY
In 2001 I started my professional dance career in Israel Ballet. From 2002 until 2015 I worked in Zurich Ballet and in 2015-2016 I joined Staatsballett Berlin.
During my dance career I’ve performed various classical and modern pieces from current repertoire and achieved multiple awards.
From 2018 on, I started working as a ballet teacher/rehearsal director at BA Contemporary Dance in the Zurich University of Arts.
In 2018 and 2023 I worked in La Scala and Vienna State Ballet staging Goldberg Variations choreographed by Heinz Spoerli.
In 2022 I was a jury member in Prix de Lausanne.
DIPLOMAPROJECT
With this project my goal was to create a structure for a ballet improvisation class.
For decades ballet has had defined and very structured rules, and I wanted to find a concept that complements the needs of participants with their own knowledge of ballet through improvisational tasks, enhance their intrinsic motivation through the process of making choices and developing greater levels of confidence.
This class is based on 3 levels, each level having 7 exercises.
The progress of each exercise is supported through a specific music concept created by Mladen Dabizljevic.
BIOGRAPHY
Hello, nice to meet you, I’m Coko. And yes, that is indeed my name written on my passport. ;) I am also known as Cokita amongst my friends and I like the nice kick this nickname gives me.
I am an artist and dance has been accompanying me for almost my whole life. I would lie if I say I always loved it. But the one thing that I cherish at any time is that no matter where you’re from, no matter what language you speak, you can always connect with dance. It doesn’t have to be professional, doesn’t have to be pretty, nor good, it just has to come from your heart. And boy it took me long to realize that.
DIPLOMAPROJECT
Starting from the idea that the human is a vessel where emotions, thoughts and feelings are generated. Where and how to store them? Where and how to get rid of them? Is there a limit to the emission of our inner storm? Is there a limit to the capacity of our inner storage?
All the invisible unexplainable reality transforming, devouring, flourishing in a human mind and body.
All of it in every single one of us. All of it in one single body.
BIOGRAPHY
My name is Lorenzo Capecci and I was born in Italy. I started dancing by taking Hip Hop and BreakDance classes and after two years I was also studying Ballet and contemporary dance.
In 2021 I graduated from the Dance High School of Teramo and I joined the Bachelor Contemporary program of the ZHdK. Here I had the chance to improve my technique, to explore my style and to work with important choreographers such as Dunja Jocic, Nadav Zelnar. I am attending my third year of University as a stagier at Scapino Ballet Rotterdam having the opportunity to tour in the Netherlands with the company.
DIPLOMAPROJECT
Globalization is a process wherein diverse cultures have the opportunity to come into contact and be influenced by each other. This happened in the dance field around the 2000s, when contemporary dance met various other styles, that helped to create different nuances of it, in the period that we now call Fusion Dance. With this project I want to investigate where urban dance and contemporary dance meet and contrast, to research where the boundaries are and explore how contemporary dance can be inspired by different beats.
BIOGRAFIE
Simon Thöni (*1990) wuchs an der internationalen Schule Ecole d’Humanité am Hasliberg auf. Nach seiner Ausbildung zum Sekundarschullehrer absolvierte er an der Accademia Teatro Dimitri den Bachelor of Arts in Theatre / Physical Theatre. In dieser Zeit wurde er in das Förderprogramm der Schweizerischen Studienstiftung aufgenommen und seit 2018 erhält er das Ernst-Göhner-Stipendium für Kunstschaffende in Ausbildung.
Er arbeitete an den Schnittstellen zwischen Theater, Pädagogik und sozialer Arbeit und wirkte als Schauspieler und Tänzer in unterschiedlichen Produktionen in Frankreich, der Schweiz und in Italien mit, unter anderem bei der «Youth Olympic Opening Ceremony 2020» unter der Leitung von Art on Ice, bei «Avanti Avanti Migranti» unter der Regie von Volker Hesse oder bei Aufführungen der Compagnie «Soie Farouche» in Lyon. Das Stück «La Principessa Azzurra», das er mit der schweizerisch-italienischen Compagnie «Teatro La Fuffa» regelmässig aufführt, wurde mit dem Preis «Giovani Realtà del Teatro 2019» (Udine) und dem Preis «Mauro Rostagno 2020» (Rom) ausgezeichnet.
Im Herbst 2020 begann er den Master of Arts in Schauspiel an der Zürcher Hochschule der Künste. 2021 pausierte er sein Studium, um mit dem Zirkus Chnopf durch die Schweiz zu touren.
DIPLOMPROJEKT
Dabei war der Riss in der Wand heute Morgen noch gar nicht so gross.
Vielleicht sollte man wirklich etwas tun.
Ein Physical Theatre-Stück ohne Worte von und mit
Nik Huber, Bühnenbild
Prisca Grandi, Kostümbild
Marquis’ McGee, Musik
Adriana Carlota Berwert, Spiel/Lichtdesign
Simon Thöni, Spiel/Konzept/Leitung
Diane Gemsch, Spiel/Choreografie
Levio Gioia, Spiel
Charlotte Mathiessen, Dramaturgie
Adrien Borruat, Auge von Aussen
Faustino Blanchut, Mentorat
Team BTW, Technischer Support
Ramona Mosse und Peter Ender, Studiengangsleitung
BIOGRAPHY
I am Lucie Froehlich, and was born in France in 2003. Since the age of 12, I studied ballet in Montreal, Canada. During Covid, I had the strong need to express myself differently. This interest led me to move to Zurich and complete my bachelor in Contemporary Dance at ZHdK. Dance allows me to connect with myself by the expression of emotions and mind through the body. I have spent the last year as an intern at Theater Plauen-Zwickau. I am excited to keep growing as an artist and the opportunities the future holds.
DIPLOMAPROJECT
It is their closed doors and private language that alienate people, a form of living death occupies our lives. The isolation and inability we have to communicate with each other testify of the society we live in. Closed Doors approaches the loneliness we bear in difficult times is harder than the emotions themselves.
A dance film in collaboration with Minsu Kim. Special thanks to the dancers Veronica Sala,
Davide Gentilini, Jieun Choi, Minsu Kim.
Moritz Stiefel/ FRÜHLINGSERWACHEN (Frank Wedekind; Adrienne Ferguson, Vienna’s English Theatre 2017)
CV/Biografie
Colin, geboren in Los Angeles und zweisprachig aufgewachsen in Wien, sammelte erste Bühnenerfahrungen im Jugend Ensemble des Vienna English Theatre und der Jungen Burg. Nach drei Semestern Philosophiestudium an der Universität Wien folgte 2020 seine Schauspielausbildung an der ZHdK. In Eigenarbeiten erforscht er Themen wie Sterblichkeit, Freier Wille und Bewusstsein, mit dem Ziel, philosophische Inhalte emotional zugänglich zu machen. Aktuell absolviert er seinen Master an der Royal Academy of Dramatic Art in London.
DIPLOMA
“The Drama in Your Head – A Meditation on Storytelling”
Diese Arbeit reflektiert über das menschliche Bewusstsein und untersucht, wie wir unsere Wirklichkeit in Erzählstrukturen einfassen. Sie betrachtet Katharsis als einen Prozess der Befreiung von den selbstgeschaffenen Narrativen durch die Begegnung mit dem Unbekannten und letztendlich mit der eigenen Vergänglichkeit.