BIOGRAPHY
Born in 1992, with a penchant for creativity, my journey led me through varied experiences
before discovering my passion for dance. Prior to my immersion in movement, I found fulfillment
as a chocolatier, relishing the hands-on process of crafting tangible delights. However, an
underlying desire to mold movement and emotion eventually drew me into the world of dance.
After studying dance in the US and transitioning from chocolatier to dancer-choreographer, I
found my rhythm choreographing and dancing with Metamorphic Dance, exploring the interplay
between movement and storytelling. This journey continued as I assumed roles as both dancer
and rehearsal director for Moving Spirits in Charlotte, NC, refining my skills and artistic vision.
Motivated by a desire to deepen my understanding of choreography and the tools used in its
creation, I pursued a Master's degree at the ZHDK. Here I have had the opportunity to uncover
the nuances of my creative voice and learn ways to share my approach to creation with future
generations of dancers and choreographers.
In each endeavor, whether crafting chocolates or choreographing a dance, I find fulfillment in
the act of sculpting something intricate out of raw materials. With hands that have shaped both
chocolate and movement, I continue to carve my path, guided by a steadfast passion for
expression and a commitment to passing on the joy found in the act of creation.
DIPLOMAPROJECT
Rituals, rites, and ceremonies serve as integral cultural markers, shaping societies and
subgroups across the globe. While often deeply rooted in tradition and symbolism, the
essence of movement within these practices raises intriguing questions about the
nature of purpose and meaning. In this project, I embark on a journey to investigate the
possibility of movement devoid of inherent significance, aiming to challenge
conventional notions surrounding ritualistic behavior.
My research delves into the universal presence of rituals and ceremonies, transcending
boundaries of culture and religion. I seek to unravel the communal purpose underlying
these practices and explore the ways in which movement shapes our collective identity.
By examining the mating dances of birds and drawing parallels with human rituals, I aim
to shed light on the fundamental essence of movement, stripped of cultural context and
symbolism.
Central to this exploration is the creation of a rite void of explicit purpose—a
choreographic endeavor aimed at celebrating movement for movement's sake. Through
meticulous study and analysis of avian mating rituals and human ceremonial practices, I
seek to transcribe the innate movements of birds onto the human form. This process
involves decoding the recurring pathways and shapes inherent in both natural and
man-made rituals, drawing inspiration from the seamless integration of movement and
instinct observed in the animal kingdom.
By juxtaposing the purposeful movements of animals with the spectacle of human
performance, I aim to provoke thought and challenge preconceived notions about the
significance of ritualistic behavior. Through this interdisciplinary exploration, I seek to
engage with broader questions surrounding the nature of meaning, identity, and
expression in both human and non-human realms.
BIOGRAFIE
Absolventin des Bachelors an der Accademia Teatro Dimitri und des Masters in Schauspiel an der ZHdK. Arbeitet als Bühnenkünstlerin in den Bereichen Clownerie, Theater, Tanz, Akrobatik und Vertikaltanz und ist Theater-/Zirkuspädagogin für Kinder und Jugendliche.
DIPLOMPROJEKT
Kennen Sie das: Sie sitzen in einer munteren Runde, es wird erzählt, gelacht und das Miteinander gefeiert. Und obwohl Sie Teil einer Gruppe sind, fühlen Sie eine innere Leere und finden den Anschluss nicht. Sadness, insecurity and pain.
Oder sie sind allein zuhause und können diese Zeit mit sich selbst – die Me Time - gar nicht geniessen, da Sie sich abgeschottet und ausgeschlossen von der Welt fühlen. Loneliness. ein Phänomen, von dem ein grosser Teil der Gesellschaft über kürzere oder längere Zeit betroffen ist. Die Psyche und die Physis leiden, und wenn Sie nicht aktiv etwas dagegen unternehmen, kann das ernsthafte Schäden nach sich ziehen.
Abhilfe schafft das Seminar «Einsam, wie weiter». Profitieren Sie von einem Coaching Team mit langjähriger Erfahrung. Wir betrachten Fallbeispiele und arbeiten mit verschiedenen Tools, um die Einsamkeit zu verscheuchen. Wir lachen die Einsamkeit weg und in all dem, finden wir wieder näher zu uns selbst.
Ob die Seminarleiterin selbst vor Einsamkeit gefeit ist oder daran scheitert, ist noch ungewiss.
In «Einsam, wie weiter» wird die Einsamkeit in einer ernsthaften Absurdität mit all seinen Facetten beleuchtet und dagegen angegangen.
BIOGRAFIE
Martina Schaub, wohnhaft in Basel, arbeitet Zurzeit als freischaffende Theaterpädagogin in verschiedenen Projekten mit Fokus auf Bewegung und tänzerische Auseinandersetzung.
Vor zwei Jahren hat sie gemeinsam mit Franca Stengl den Verein «netzWERK» gegründet und mit der Tanzperformance «durchsnetz» das erste Projekt in der freien Szene realisiert. Seit drei Jahren leitet Martina zwei Theaterclubs am Palazzo Liestal. Ihre Arbeitsweise ist geprägt von kollektiven, experimentellen und forschenden Momenten, die sich in Sprache und Bewegung auf der Bühne übersetzen - «weiter morphen» und sich im Wechselspiel abstrakt als auch konkret auf der Bühne äussern.
DIPLOMPROJEKT
Warten. Zwischen zwei Welten. Warten auf das, was bald kommen wird: die Veränderung, das Ungewisse. Wo solls hingehen? Was, wenn du den nächsten Schritt nicht machen möchtest? Stillstand?
Ein Theaterprojekt über die Ambivalenz des Erwachsenwerdens. Vier Spielerinnen und ein Labyrinth an Möglichkeiten.
BIOGRAPHY
My name is Marie da Silva and I was born and raised in the south of Germany.
Growing up in a small city surrounded by a loving and supporting family I found myself thriving in arts and especially dance.
After graduating school I started studying Contemporary Dance at the ZHdK in 2020 and got the chance to get to know myself and my moving body better.
Currently I am interning with the MN Dance Company under the direction of Natja Bremec and Michal Rynia.
This step wasn’t only a step towards independence but also confirmed my strong will to make it in this industry.
DIPLOMAPROJECT
Chiaroscuro is an artistic technique that uses strong contrast between light and dark to create a sense of volume and three dimensionality often found in portraits and still lifes of the renaissance but also in the baroque and romantic period.
In the context of this film I’m playing with that term in movement textures and visual approaches.
The pomegranate is used as a symbol for abundance, resurrection, recovery and femininity. It also often reocurs in still lifes. The brutal act of peeling the fruit reflects and echoes the balance of joy and challenge of human experience.
Shedding layers of clothing resembles ripping layers of the pomegranates skin before you reach the precious insides. Is the work you put in, the mess, the stain worth the sweet but sour seed?
BIOGRAFIE
Lucia Salomé Gränicher (sie/ihr) verfolgt Projekte an der Schnittstelle zwischen dramaturgischer und kuratorischer Praxis. Ihr künstlerischer Schwerpunkt liegt auf der interdisziplinären Erforschung von Körper-Raum-Beziehungen, wobei sie sinnlichen sowie politischen Fragestellungen folgt.
DIPLOMPROJEKT
härzig ist klein, flauschig, rund, warm und weich. Doch ist härzig schlicht unschuldig und hilflos? Denn es scheint, als schleiche sich der Jö-Effekt fern von klar definierbaren Zuschreibungen in unsere Körper und unterwandert unsere Systeme.
Die installative Performance härzig ist eine spielerische Auseinandersetzung mit dem Lustgarten des niedlichen Gefühls und lädt zur gemeinsamen Konsumation des Härzigen mit all seinen Ecken und Kanten ein – zur Zelebration einer anti-patriarchalen Intimität.
MITWIRKENDE
Konzept/Künstlerische Leitung/Text Lucia Salomé Gränicher
Konzeptionelle Mitarbeit/Szenografie/Kostüme/Licht Julia Im Obersteg
Konzeptionelle Mitarbeit/Sounddesign/Performance David Brändlin
Konzeptionelle Mitarbeit/Performance Edith Kaupp Rivadeneira
Stimme Deborah Macaulay
Künstlerische Beratung Food Margaretha Jüngling
Nails Chloé Rouhling
Mentorat Hayat Erdogan
Outside Eye Eulalie Déguénon & Hanna Donald
Flyer Julia Im Obersteg
BIOGRAFIE
Melanie Guntern (Pronomen sie) interessiert sich für das Schaffen von theatralen Möglichkeitsräumen, wo Begegnung und Austausch passieren kann. Aktuell arbeitet sie als freischaffende Theaterpädagogin. Sie organisiert das Spiilplätz Festival 2024 in Zürich mit. Ausserdem erforscht sie als Teil des uantuzten theaterkollektivs partizipative Formen um mit Kindern gemeinsam Theater zu entwickeln und steht als Performerin selbst auf der Bühne.
DIPLOMPROJEKT
Anleitung um ein feministischer Vater zu sein:
1. Es gibt keine Anleitung für solche Dinge.
2. Gibt es Vorbilder?
3. Wir sind sicher die Falschen, um diese Anleitung zu schreiben.
4. Feminismus ist sowieso ein Reizwort.
5. FEMINISMUS.
6. Wir haben die Väter in uns selbst und um uns herum befragt.
7. Manchmal auch etwas nicht gesagt, weil…
8. Und gemerkt: die Sache ist kompliziert.
9. Aber nicht egal.
Drei erwachsene Kinder befragten ihre und andere Väter zu brennenden Fragen rund um Feminismus und entwickelten daraus einen theatralen Ted-Talk über feministische Vaterschaft. Eine Performance über die Macht der eigenen Rolle als Vater oder nicht Vater, mit Mut zur Uneinigkeit und der Sehnsucht sich zu verstehen.
BIOGRAFIEN
Andi Bariffi (d/ds) erschafft installative Räume, denen eine Symbiose zwischen Raum und Musik zugrunde liegt. D blüht besonders dann auf, wenn kunsthandwerkliches schaffen von plastischen Objekten oder Malarbeiten gefragt sind.
Amélie-Charlotte arbeitet gerne mit Musik in ihren Projekten. Durch sinnliche Erlebnisse möchte sie das Publikum in eine andere Welt entführen. Auf der Suche nach neuen Wegen dies zu erreichen, ist «caught in a wave» eine spannende Herausforderung, da es eine Rauminstallation ist, die nur durch das Publikum belebt und erfahren wird.
DIPLOMPROJEKT
«caught in a wave»
Eine geführte, musikalisch begleitete Rauminstallation.
Will you follow
the sirens call?
Or do you resist
the temptation and
find your own way?
BIOGRAFIEN
Leo und Meret haben sich 2022 während ihres Studiums an der ZHdK kennengelernt und verfolgen seitdem Theaterarbeiten im Regie-Dramaturgie-Duo. 2023 gründeten sie gemeinsam mit Madleina Cavelti den Verein ILA - Institut für Lesbische Angelegenheiten, der sich einer performativ forschenden Praxis verschreibt, die eine queerfeministische Perspektive auf Fragestellungen zu gesellschaftlich-politischen Machtstrukturen und alternativen Möglichkeitsräumen wirft.
Meret (sie/keine) begann 2019 an der ZHdK Dramaturgie zu studieren.
Meret schreibt, performt und macht Musik.
Leonie (sie/keine) nahm 2020 das Studium der Theaterregie an der ZHdK auf. Davor studierte Leonie Kulturwissenschaften und ästhetische Praxis in Hildesheim mit einem Auslandsjahr an der Kunstakademie Vilnius und der Litauischen Musik- und Theaterakademie Vilnius. Leonie führt Regie, schreibt und performt.
DIPLOMPROJEKT
Die Fenster sind offen, der Wind weht uns die Haare ins Gesicht.
Wir müssen uns anschreien, um uns zu verstehen, deswegen sagen wir nicht viel.
Die Augen tränen vom Fahrtwind.
Ab und zu wünscht sich wer einen Song.
Können wir als Nächstes
Ab und zu sagt wer: schaut mal, Ziegen an der Autobahn.
Oder: Habt ihr gerade das Kind an der Raststätte gesehen? Das hat zwischen die LKW gekackt.
Oder: Ich hatte gestern einen Sextraum.
Oder: Manchmal hab ich Angst, dass ich eure Körper irgendwann nicht mehr kennen werde.
Oder: Lasst uns versprechen, füreinander da zu sein.
DIPLOMPROJEKT
Wir stricken. Wir weben unsere Zukunft mit unserem Lebensfaden. Wir verknüpfen uns miteinander und streben immer nach mehr. Wenn ein Faden zu Ende geht, knüpfen wir einen neuen an. Doch was geschieht, wenn wir keinen passenden Faden finden? Lassen wir dann mit schwerem Herzen etwas Unvollständiges los? Und warum scheint es, dass manchen Menschen das Stricken viel leichter fällt als anderen?
Ausgehend von eingereichten Texten zum Thema „Wollen“ begeben wir uns auf eine Suche nach Schafen, Denkmustern und warum es manchmal gar nicht so einfach ist, zu sagen was wir wirklich wollen.
Relaxed Performances richten sich an ein Publikum, das von einer entspannteren Theateratmosphäre profitiert - eigentlich an alle Menschen. Während Was Wir Wolle/n darf der Theaterraum jederzeit verlassen werden, der Raum wird nie ganz abgedunkelt sein, und die Zuschauenden sollen es sich so bequem wie möglich machen.
MITWIRKENDE
Von und mit: Alix Regenass, Amina Frank, Anna Sojčić, Jessica Brunner, Jonathan Carrick, Lea Hiller, Leila Yahiaoui, Lucas Pfister, Thomas Meller, Yann Schwerzmann und den Autor*innen, die uns ihre Gedanken zur Verfügung gestellt haben.
Konzept/Regie: Maria Kattner
Produktion/Assistenz: Anna Sojčić
Musik: Narayana Sieber
Dramaturgie: Laura Higson
Technik: Chris Kaiser
Kostüme: Lea Hiller
Illustration: Alix Regenass
BIOGRAPHY
I am Soraya Leila a Swiss-Moroccan performer choreographer based in Zürich.
I completed my studies in contemporary dance at CFPArts Geneva (2014), at SEAD Salzburg Experimental Academy of Dance (2017) and a master's degree in choreography at ZHdK (2024). My dance career includes engagements and collaborations with renowned choreographers and companies such as Archipelago, Cie 7273, Humanhood, Theater Pforzheim, Compagnie Mafalda, Horizon Vertical and many more. I am also the rehearsal director and choreographic assistant of Cie O. and guest choreographer for the next production of the up-and-coming company Cie WILD LIFE. Since 2023 I have been exploring the theme of female pleasure in my choreographic work and in 2023/24 I am a TanzPlan Ost Associated Artist with my full length piece TURN ON.
DIPLOMAPROJECT
Vanilla Baby! - a bold and witty exploration of pleasure and intimacy between bodies and grappling dummies. By questioning the dichotomy of human and non-human and a play of embodiment and disembodiment, the lines get blurred between subjects and objects, reality and performance, organic and artificial, public and private, play and fight. It’s journey into the unpredictable and a fluid search of the in-between spaces in which one can exist, express and be. Vanilla Baby! – it's time to feel alive.
BIOGRAPHY
My name is Angelina, and I grew up in Geneva. My journey into the world of movement began in my father's garage, where the rhythmic hum of engines and machinery inspired me to explore movement in all its forms.
My fascination with the art of movement first led me to rhythmic gymnastics. However, it is through dance that I found my way. Starting with ballet, I quickly turned to the raw expressivity of contemporary dance.
It was during this exploration that I discovered improvisation - a concept that at first seemed intimidating. Yet as I delved deeper, I felt an intense connection between myself and the art of spontaneous movement. What began as a challenge quickly became a liberating necessity.
DIPLOMAPROJECT
This diploma project explores the complex relationship between dance and my physical well-being, emphasizing both its positive and negative aspects.
Throughout this work I have been captivated by the duality of dance. With scoliosis as a backdrop, dance proves to be not only as a passion, but also an indispensable therapeutic tool. Analysis of the effects of dance on my body reveals a subtle balance between physical exertion, pain management, emotional release and dependence. Dance has thus become a powerful addictive force, essential to my wellbeing.
BIOGRAPHY
I am Clara Thierry, a contemporary dancer born and raised in Mauritius. Over the past two years, I have been based in Switzerland, where I am currently completing my master's studies in teaching and coaching dance to professionals at the Zurich University of the Arts (ZHdK).
Prior to moving to Switzerland, I gained valuable experience working at the Mainfranken Theatre Würzburg under the direction of Dominique Dumais, as well as with the Tanzcompagnie Giessen with Tarek Assam and a diverse range of choreographers.
Previously I was at Rudra Bejart School and Cinevox Junior Company.
DIPLOMAPROJECT
For my Master project, I am developing a website that offers a 21-day program designed to support injured dancers in their recovery journey.
It's a comprehensive toolkit of self-care practices, drawing from various techniques, to guide dancers on their healing journey. Physical injury often prompts a reconnection with ourselves, and my goal is to empower individuals to understand the transformative role of movement in healing. Through exercises targeting body, mind, and emotions, participants gain the tools and support they need to navigate their recovery journey with grace and resilience.