Die Gegenwart ist geprägt von planetaren Krisen, welchen wir uns nur als globale Gemeinschaft stellen können. Museen verfügen mit ihrer gesellschaftsorientierenden Funktion über ein grosses Potenzial, Transformation voranzutreiben. Sie tragen damit ebenfalls die Verantwortung, dieses Potenzial für die Bewältigung von Krisen zu nutzen.
Auch das vielschichtige Konzept «Liebe» verfügt über ein solches Potenzial.
Die Autorin schlägt in ihrer Thesis vor, das Kuratieren und die Liebe miteinander zu verbinden. Basierend auf der portugiesisch-brasilianischen Soziomuseologie wird eine kuratorische Vision formuliert, die Kuration und Vermittlung ineinander verwebt, Partizipation, Kollaboration sowie zwischenmenschliche Interaktion ins Zentrum stellt und Radical Care in alle (Denk-)Schritte implementiert. Das «Museum of Love» fungiert als Gefäss zur Umsetzung dieser Vision und widmet sich durch und durch der Liebe.
The «Conches Annex» of the Ethnographic Museum of Geneva was developed to house the recently purchased «Amoudruz collection»; containing an extensive and classified variety of objects from the local alpine region. The curators had great ambitions for these newly acquired objects, most notably the objective to «decolonize» the Alps, which was said to be long appropriated since the eighteenth century through literature, travel tales and nationalist narratives.
The term «colonize» is omnipresent in many discourses today, and its use is heavily associated with European imperialist economic missions on external territories for the purpose of trade, labour, and national or religious expansion. The main question for this thesis is the following: Can the term «colonize» also be used in the context of early industrialization on European territory, which was followed by vast urban expansion and exploitation of rural territories and communities?
Chiara Giardi inquires about curatorial strategies in research-based artistic practices by focusing on the six expositions (i.e. contributions) published in the 26th issue of the Journal for Artistic Research. She is interested in how the authors packed their practice into the expositions: What curatorial strategies were involved in this process? Furthermore, she applies the concept of «Circulating Reference» (Latour 1999) to understand how the expositions claim knowledge. She suggests that curating, if understood in an extended way, has many traits in common with the practice of exposing in the Research Catalogue. The choice of a curatorial perspective is strategic to further understand curatorial practice beyond the professional role of the curator.
The thesis mainly focuses on the expression of ancient Mesopotamian mythology and traditions in contemporary art with the subject of «collective memory». The thesis attributes importance to oral history by the Mesopotamian origin stateless nations, whose written sources and cultural assets have been threatened by hegemonic states throughout history. While emphasizing the importance of collective memory in its social development and investigating the place of mythology in social history, the impact of oral history on culture, memory and recollection is frequently emphasized. The thesis looks into works of artists and curators such as Hito Steyerl and Serhat Kural who are influenced by the cultural production of the Mesopotamian geography and express this with their art.
Die Masterthesis untersucht die Rolle von Emotionen im musealen Kontext, insbesondere bei der Konzeption und Umsetzung von Ausstellungen. Emotionen werden als sozial konstruierte, dynamische Prozesse betrachtet, die unsere Wahrnehmung und Interaktion mit der Welt prägen. In der Thesis wird das Potenzial des affektiven Kuratierens erörtert. Welche Bedeutung haben partizipative Prozesse, multisensorische Szenografie und das Ausstellen schwieriger Themen für die Schaffung emotionaler Nähe und Verbundenheit? Die Analyse konzentriert sich auf die emotionale Wirkung der untersuchten Ausstellung «Heimat. Auf Spurensuche in Mitholz». Ziel ist es, zu verstehen, wie Emotionen eine konstitutive Rolle in der Gesellschaft spielen und als Perspektive für soziales und kulturelles Handeln genutzt werden können.