In Adalbert, diesem gewöhnlichen Niemand, schlummert eine tiefe Sehnsucht nach einem höheren Sinn, einem Zweck seines Daseins. Für ihn ist das Menschsein zu eng, zu einschränkend und langweilig. Er versteht sich als ein Wesen, das die Grenzen der Wahrnehmung zwischen Mensch, Tier und anderen Spezies sprengt.
In Adalberts Gedankenpalast, diesem gedanklichen Ort, an dem er die volle Kontrolle darüber hat, wie er wahrgenommen wird, folgen wir seinen Fantasien bis zum bitteren Ende. Wir werden Zeuge der berauschenden Erfahrung, die er macht, als er sein Haustier, eine schwarze Katze, die er sehr mag, tötet. Was die Moleküle, aus denen er besteht, neu anordnet und ihn zu diesem höheren Wesen formt. Hungrig nach einer ähnlichen Erfahrung, versucht er, das Gefühl mit anderen Katern nachzustellen, aber es funktioniert nicht mehr. Der Nervenkitzel ist vorbei, bis ihm in den Sinn kommt, dass er einen Menschen töten kann.
Dieser zweite Akt vervollständigt Adalbert und gibt ihm das Selbstvertrauen, uns als Zuschauer*innen davon überzeugen zu wollen, dass es eine Natürlichkeit in der Perversion gibt. Als unzuverlässiger Erzähler versucht er, uns zu locken und uns seine Weltsicht verständlich zu machen, aber er sieht offensichtlich nicht, dass er allein ist.
Tikal - Night Of The Bloodmoon" ist eine neuartige Full-Body Virtual Reality Experience,
bei der bis zu 10 Spieler gemeinsam in virtueller Realität auf Entdeckungsreise gehen.
Tief im Djungel erforschen sie einen antiken Tempel der Tikal und die Bedeutung einer mystischen Prophezeihung.
Die Musik wurde komponiert für großes Symphonieorchester, Chor und ethnischer Perkussion,
welche MA-Student Jakob Eisenbach im Jahr 2020 mit dem Budapest Art Orchestra realisiert hat.
About the project:
Frag uns nicht, wer wir sind is a 1-hour hybrid based upon the biblical story of the three magi. The project was one of the winning propositions for the weit& initiative, in which the selected artist has to explore the space of a Catholic church from Zürich (in my case: the DreikönigenKirche ). The main topics it concentrates on are communication, miscommunication, identity and connectedness and it was conceived as having both an artistic dimension and a spiritual one. The matter out of which is constructed is based on the selected texts („Wise, we?” by Stephan Teuwissen, The Bible and Queen Marie of Romania memoirs), music, movement (both live and virtual) and lights. The live movement is performed by a master of ceremony, role which is fulfilled by Meinrad Furrer, theologian and the weit& coordinator. Through his actions - more akin to rituals - there is an attempt to create the illusion of invoking voices from the loudspeakers, which gradually get exposed as being some sort of entities merely related to the three magi. Sonically speaking the approach is one born out of austerity: the human voice predominates, with the addition of only three instruments: the singing bowl, the incense and the ritual drum. These ritual instruments are mostly used live by the master of ceremony. Despite this fact, both austerity and flamboyancy are being employed compositionally, as a result of the concepts derived from my analysis of the topic. From the point of view of form the macrostructure is moulded after the main text, but its backbone is rooted in the design of the Christian liturgy (be that Catholic or Orthodox).
Stephan Teuwissen - author of „Wise, we?”
Meinrad Furrer - Master of Ceremony
Ioan-Alexandru Alexandri, Ionuț Davidescu - singers
Brady Coyle, Richard Blair, Yve Delaquis, Lamine Diouf - narrators
Stephanie Schmidt - artistic advisor
Serafin Aebli - spatial audio design and assistance
Arnold Schönberg - Kammersinfonie Nr. 2 op. 38
Wolfgang Amadeus Mozart - Klavierkonzert Nr. 20 d-Moll KV 466
Franz Schubert - Sinfonie Nr. 8 C-Dur D 944
8 channel composition commissioned by Ekko Festival Bergen 2021. Also featured at Sibelius Academy Finland and finally presented at ZHdK in 8.4 multichannel format at the Kammermusiksaal 2.
Ekko Festival Bergen, Norway
October 2021
Curator: Lasse Marhaug
Sibelius Academy, Helsinki (as part of Spatial Audio Week 2021)
December 2021
Curator: Jan Schacher
ZHdK, Kammermusiksaal 2
January 2022
Master Project
31"
Synopsis:
An octophonic work exploring breath and the human voice, deconstructed and organised in multimodes, seeking out unventured terroir and sans language, to sound out the unheard, the suppressed, the invisible, the undeveloped, the inner and the other. Eight speakers become embodiments of the alt human. In the deep murky recesses of my clumsy subconscious sprung forth this idea of a better, more improved model human. In this last year, having spent so much time physically alone, and encountering human interaction through zoom or phone conversation only, I came to rely a lot on the voices of people as a gauge for intimacy, or humanity, if you will, a way to measure or tell from hearing vocal articulation, how well I was actually connecting. I started to observe more closely the infinite minute details of voices, and this led to the possibility of redesigning a new sonic experience of human "anima", our vital force. Alchemy dabbling. The human voice can be strong but also vulnerable, incredibly multi-faceted, and a carrier of so much nuance. Another reason why I am curious about this notion of intimacy, is if by working with these voices, there'd still be a way to feel and respond instinctively to the outcome. I also wanted to step back from being a composer, so in using Max to engineer a garden of vocal “happenings”, I relinquish some artistic control and what is heard is a result of autonomous and accidental unfolding events.
Alt Human – Diplomprojekt MA Komposition für Film, Theater und Medien – Vivian Wang
Importiert am
02.01.2022
Übergeordnete Sets
2
Set enthält
0 16
2021_DieSchneekönigin_Fankhauser
Name that can easily go onto 2 lines
Author that can easily go onto 2 lines as well
Untertitel
Ein Schwarzlichtspektakel mit live Orchester
Datierung
10.07.2021 - 11.07.2021
Beschreibung
Die Schneekönigin, ein Schwarzlichtspektakel mit Orchester, Tanz, Airtrack- und Schaukelring-Turnen. Im dunklen Raum leuchten weiße und fluoreszierende Farben und bringen die Geschichte in atemberaubender Form zum Ausdruck. Ein Erzähler, Tänzerinnen und Tänzer nehmen die Zuschauer mit auf die Reise von Gerda und Kai, den Protagonisten der Geschichte. Turnende mit ihren akrobatischen Einlagen auf dem Airtrack und an den Schaukelringen, werden durch die spezielle Beleuchtung Teil des Bühnenbildes. Die für das Stück komponierte Musik von Céline Fankhauser bringt die Darbietung zur Vollendung. Kurz und gut, die Schneekönigin, ein Werk zum Genießen.
Raumgleiter was recently allowed to tell part of the story of Shoppi Tivoli in a Christmas coat. The result is a story of a varied sleigh ride on Santa's flying spare sleigh, from the North Pole to Shoppi Tivoli. The result is a 360°(VR) film experience with 3D sound on a moving motion platform. From shots of the lively Shoppi Tivoli Santa in front of green screen, 3D sound and music composition, programming of the control panel to virtual terraforming and city building, we have drawn from the full.
I had a chance to take care of location sound, sound design, implementation as well as mix.
Augmented reality (AR) offers new possibilities for sound designers to create audio only applications. This thesis examines the sonic potential that the sport of running offers for such applications. A prototype is presented by discussing the technical and artistic requirements as well as describing the practical implementation. Finally, example scenes are discussed to illustrate the prototype. Source code and documentation can be found on https://achimb.ch
Ausgehend von einem Verständnis, welches Sound Design im Theater- und Performancekontext als Praxis begreift, die in starker Nähe und Wechselwirkung zur szenografischen Gestaltung steht, entwickelt diese schriftliche Arbeit ein Strukturraster und formuliert Gestaltungsprinzipen, die am Beispiel einer interaktiven Rauminstallation dargelegt werden.