Die Masterthesis beschäftigt sich mit ökologischer und sozialer Nachhaltigkeit im Kontext der kuratorischen Praxis in Kunstinstitutionen. Kuratorische Herangehensweisen von ruangrupa an der documenta fifteen werden beleuchtet. Die Förderung von Nachhaltigkeit bezieht sich dabei u.a. auf die Bereiche Materialkreislauf, Transport und Kooperationsprojekte. Durch die Kunst sowie in der Vermittlung kann der Nachhaltigkeitsdiskurs in Kunstinstitutionen angestossen werden. Durch den Fokus auf Teilhabe und Diversität, die Förderung gesunder Aktivitäten sowie die Bereitstellung sozialer Orte zum Austauschen, Lernen und Zusammenkommen können sozial nachhaltige Strategien umgesetzt werden. Die Thesis verfolgt das Ziel, bestehende Umsetzungsmöglichkeiten von Nachhaltigkeit im kuratorischen Feld aufzuzeigen und über das Potenzial von Kunstinstitutionen als Katalysatoren für ökologische und soziale Nachhaltigkeit nachzudenken.
Die Sammlung ist das Herzstück vieler Kunstmuseen. Seit einigen Jahren wird diese immer öfter aufgrund ihrer Ausrichtung und Entstehungsgeschichte hinterfragt. Die Kritik: Sie sind zu männlich, zu weiss und oftmals von kolonialen Unrechtsverhältnissen geprägt. Wie gehen Kunstmuseen, als öffentliche Institutionen im Auftrag der Gesellschaft, damit um? In der Thesis werden zwei aktuelle Ausstellungen von Museen untersucht, welche ihre Sammlungen und die damit verbundenen, historisch gewachsenen, kolonialen Zustände sowie deren Kontinuitäten in der Gegenwart kritisch befragten. Die zentrale Fragestellung der Thesis ist, ob die westliche Praxis des Ausstellens und Präsentierens durch einen offenen, dekolonialen Zugang neue Formen des Zeigens und damit auch andere Zugänge schaffen kann.
Die Masterthesis behandelt den Ursprung der Frauenbewegung und der Queer Theory sowie die Kunst- und Ausstellungsgeschichte rund um das Thema Queerfeminismus in der kuratorischen Praxis. Die Untersuchung bildet die Basis für die Ausstellung «Resist, Support, Inspire»
in der Roten Fabrik in Zürich. Dabei werden aktivistische kuratorische
Methoden erläutert und die kuratorische Verantwortung, marginalisierte
Kunstschaffende in einem patriarchalen und weiss-privilegierten System
sichtbarer zu machen, thematisiert. Darauf basierend, reagiert das Ausstellungskonzept «Resist, Support, Inspire» mit einer kuratorischen Intervention auf jüngste rechtsradikale Störaktionen auf die queerfeministische Kunst- und Kulturgesellschaft in Zürich, indem es die künstlerischen Positionen von Gilles Smrkovsky, Ianic Cortes
Santos, Wassili Widmer, Ivy Monteiro, Dario Callerame, Talaya Schmid,
Robin Lütolf und Joëlle Bischof, Jeanne Jacob, Melody Chua und Latefa
Wiersch versammelt.
The thesis mainly focuses on the expression of ancient Mesopotamian mythology and traditions in contemporary art with the subject of «collective memory». The thesis attributes importance to oral history by the Mesopotamian origin stateless nations, whose written sources and cultural assets have been threatened by hegemonic states throughout history. While emphasizing the importance of collective memory in its social development and investigating the place of mythology in social history, the impact of oral history on culture, memory and recollection is frequently emphasized. The thesis looks into works of artists and curators such as Hito Steyerl and Serhat Kural who are influenced by the cultural production of the Mesopotamian geography and express this with their art.
The «Conches Annex» of the Ethnographic Museum of Geneva was developed to house the recently purchased «Amoudruz collection»; containing an extensive and classified variety of objects from the local alpine region. The curators had great ambitions for these newly acquired objects, most notably the objective to «decolonize» the Alps, which was said to be long appropriated since the eighteenth century through literature, travel tales and nationalist narratives.
The term «colonize» is omnipresent in many discourses today, and its use is heavily associated with European imperialist economic missions on external territories for the purpose of trade, labour, and national or religious expansion. The main question for this thesis is the following: Can the term «colonize» also be used in the context of early industrialization on European territory, which was followed by vast urban expansion and exploitation of rural territories and communities?
Ein Überdenken unserer Lebensweise und das Anerkennen der Verflechtung und gegenseitigen Abhängigkeit aller Lebewesen ist angesichts der planetarischen Krise dringend erforderlich. Kunstinstitutionen, die sich mit Fragen der Gegenwart beschäftigen,
nehmen die Thematik der Beziehung von Menschen zu ihrer Lebensumwelt vermehrt in den Fokus. Die Thesis untersucht Ansätze, die sich einer kritischen Praxis zuwenden und kuratorische Situationen als fluide Gefüge aus menschlichen und nicht-menschlichen Teilnehmenden verstehen. Kuratieren als relationale Praxis kann dominierende Narrative herausfordern, Verbundensein zwischen menschlichen und nicht-
menschlichen Akteur:innen anregen und Care-Beziehungen fördern.
Letztlich gilt es, kuratorische Praktiken weiterzuentwickeln und Ausstellungen als Kontaktzonen und Foren der Verhandlung und zu gestalten.
Seit ich denken kann, kenne ich die Lust. Jetzt nicht mehr. Ich nehme dich mit auf eine Reise durch Europa und meine innere Reise, die Suche nach dem Warum. Warum verhüte ich, wenn das Verhütungsmittel mir die Lust genommen hat? Für wen nehme ich Nebenwirkungen in Kauf? Ab wann ist es nur noch für meinen Partner? Während der Reise mit Autostopp komme ich ins Gespräch mit vielen verschiedenen Personen. Unterschiedliche Personen mit kollektiven und normierten Ansichten von Liebe und Sex. Ich räume auf.
Maria Combi, B.1998, Italy. My whole life I’ve been dancing. At first ballet, which accompanied me until I turned 20 and graduated in London. Then I dedicated myself fully to contemporary dance, learning different styles in different countries and shortly freelancing in Belgium and Italy, before landing in Zurich in 2021.
Here I started my Master at ZHdK, where I’ve had the opportunity to explore and find my voice as a choreographer.
DIPLOMA PROJECT
ALI DI CENERE - If you never see me, do I still exist?
I wonder, if she would feel as soft as she looked.
Forbidden Softness… If you touch her, she dies.
It was important to me, as the choreographer, that this piece conveyed a feeling of care and safety on stage, embodied by the performers in their sisterhood. These four creatures explore through metamorphosis, what it means to perceive and to be perceived.
Seeing and being seen.
The scenography, as well as costumes, lights and the music we composed for it, all come together with the dance to create a space, where this elemental journey can occur.
My Master Thesis looks at ways in which dance companies can streamline their working methods, organising more efficient and effective rehearsals for preserving the art of dance as a catalyst of emotional and narrative thought, as well as developing a pleasant and productive working environment. It presents a case study based on the work of George Balanchine with the New York City Ballet. The techniques he used as a teacher and ballet master will be evidenced. It looks at ways the ballet master can deliver the maximum amount of information in a minimum amount of time and to make sure that the information is applied and retained by the dancers.
The case study is based on the analysis of footage and resources in which dancers trained by George Balanchine present their experience of working with him and display their interest in finding ways to transfer the knowledge onto new generations. To offer a perspective, these examples are placed under the lenses of a theoretical framework of analysis composed by recent research in the field of education and applied to the professional dance context. Recent research in the field of pedagogy will be applied to the professional dance context and will highlight the way in which motivation, praise and feedback strategies facilitate skill acquisition and enhance performance.It becomes evident how the implementation of a dancer-focused approach, supplemented by feedback methods and the use of imagery contributes to the establishment of an efficient working environment, contributing to proficient rehearsals.
Working as a rehearsal director is both a logistical and creative challenge, where efficiency is essential for the development of the craft. I will be looking at the tools and techniques one can reach out to, for facilitating the rehearsal process. This ensures a proficient final product in an environment that focuses on the dancer. I considered the notion of a dancer-centred paradigm defined by Sarah Knox and explore it into the realm of the rehearsal process. In my research, I found very limited literature discussing the position of a rehearsal director, and even less discussing the complex nature of the rehearsal director’s role. The context of this study can reveal the intricate nature of the rehearsal process, as well as the diversity of the roles and experiences between dancers and rehearsal directors.
After working as a professional dancer for 24 years I felt the desire to fully embrace my other passions: Choreography.
In August 2020 I started a new chapter in my life in which my own creativity continues guiding me on a journey of stabilising my own choreographic voice and getting inspired by the artists that crosses my path, developing a dialogue that culminates in something honest and unique.
The MA Choreography at the ZHdK came into my life as a place to experiment, to connect and to expand my curiosity and gave me valuable tools that I will cary along my journey.
In January 2024 I am happy to start a new important role as the Artistic Director of Tanz & Kunst Königsfelden.
DIPLOMA PROJECT
Between you and me and…
For my Final Master Project wanted to explore the creative work as a
collaboration between me and the artists involved.
- To understand what my role as a choreographer is in a
collaborative process.
- To analyse how movement created by the dancers can be
translated into my own choreographic voice/signature.
- To examine my own process of finding the ownership of the piece.
- To expose my creativity through my artistic decisions of what is
originally created by others.
- To move away from my usual way of choreographing in order to
understand if this would become another way for me to work in
the future.
Ich bin Tänzerin, Tanzpädagogin, Choreografin und Mutter und lebe in Zürich. Tanz ist mein Mittel, mit der Welt zu kommunizieren. Ich unterrichte Kindertanz und leite in unterschiedlichen Kontexten Trainings für professionelle Tänzer:innen. Ich bin Mitglied von «Kollektiv F» aus Bern. Wir kreieren Stücke für ein junges Publikum und waren associated artist der Dampfzentrale Bern von 2017-2019. Ich interessiere mich für Formen eines gleichberechtigten Miteinanders, für soziale Codes in Körperarchiven und für künstlerische Formate, die physische Realitäten nebeneinander sichtbar
machen.
DIPLOMPROJEKT
«Die Idee findet ihren Weg»
Wann ist ein Kollektiv überhaupt ein Kollektiv und mit welchen Methoden gelingt kreatives Schaffen im Kollektiv? «Die Idee findet ihren Weg» ist eine Toolbox, ausgestattet mit einem Handbuch, einem Spielkarten-Set und
Joker-Karten. Gruppen, die sich zu einem kollektiv formieren oder sich mit kollektiven Vorgehen auseinandersetzen wollen, können sich im Spiel konkreten Situationen aus dem Alltag eines Tanzkollektives stellen und treffen darin gemeinsam Entscheidungen. Das Spielkarten-Set versteht sich als Gesprächsleitfaden und hilft, zu den Kernfragen des eigenen Kollektives vorzudringen.