Forschungsprojekt «Sound Colour Space»: Quellen, Ergebnisse und Dokumentationen
Titel
Forschungsprojekt «Sound Colour Space»: Quellen, Ergebnisse und Dokumentationen
Datierung
01.01.2015 - 31.12.2016
Beschreibung
Im Zentrum des Projekts Sound Colour Space – A Virtual Museum steht das Begriffsfeld Klang, Ton, Tonhöhe, Klangfarbe in seiner Beziehung zu visuellen Phänomenen und geometrischen Konzepten. Das Vorhaben versteht sich als Beitrag zu einem interdisziplinären Forschungsgebiet und erforscht seine adäquaten Darstellungs- und Vermittlungsformen.
Zahlreiche Wissenschaftler und Philosophen von der Antike bis zur heutigen Zeit haben die Beziehungen zwischen Ton, Farbe und Geometrie untersucht. Viele ihrer Visualisierungen zu akustischen, optischen und wahrnehmungsbezogenen Themen sprechen zu den Augen und sollen vergleichend studiert werden. Da ein gegebenes Bild oder Diagramm in verschiedenen Kontexten und mit unterschiedlichen Implikationen auftreten kann, erlaubt eine ausgeprägte Netzwerkarchitektur eine redundanzfreie Darstellung der betreffenden Inhalte. Neben der Entwicklung einer exemplarischen Webanwendung, wird das Themengebiet mit Beiträgen aus unterschiedlichen Disziplinen und mit künstlerischen Anwendungen bearbeitet und in einen aktuellen Forschungskontext gestellt.
The epistemic shift underlying the Scientific Revolution may be traced in parallel developments in the mapping of musical and physical space. Circular diagrams in music theory texts reveal the influence of spatial and temporal disciplines, including astronomy, chronometry, geography, and navigation. If these sister disciplines had always been tied to music through musica mundana, their influence on the mapping of tonal space only intensified in the early 17th century, exhibiting a concurrent shift from symbolic to empirical representations. Zarlino's circular illustration of the senario, for example, legitimates the syntonic diatonic scale; its circular organization has nothing to do with tonal circularity, but rather with graphical logic and rhetoric. In contrast, circles by René Descartes, Quirinus van Blankenburg (based on work by Christian Huygens) and Isaac Newton present logarithmic circular divisions of the scale—approaches made possible by recent innovations by Simon Stevin and John Napier.
Rechteinhaber/in
Zürcher Hochschule der Künste
Es sind keine Metadaten zu diesem Kontext bereitgestellt.
Preparation meeting of the panel presentation at the annual conference of the Renaissance Society of America (2021). Changes in Visual and Material Culture as Revealed in Early Modern Printed Music Treatises
Rechteinhaber/in
Zürcher Hochschule der Künste
Es sind keine Metadaten zu diesem Kontext bereitgestellt.
Importiert am
26.06.2021
Übergeordnete Sets
3
Art of Diagram Talk 12
Name that can easily go onto 2 lines
Author that can easily go onto 2 lines as well
Untertitel
Sounding Spheres. On Time and Movement in Medieval Circular Diagrams
Medieval methods to visualize sound developed in dialogue with geometrical, arithmetical, cosmological, grammatical, philosophical, logical, and theological knowledge. Located between the sensory and the imaginative, the quadrivium of musica, geometry, arithmetic, and cosmology was nonetheless grounded in the realm of the visual. Visualizations of the harmony of the spheres, the harmony of the human body, and bodily perceived sounds appear in manuscripts as diagrams, graphs, and line drawings using parchment, ink, and pigments. The talk focuses on two circular medieval diagrams from the 9th and 10th centuries. Close analysis of the diagrams and their codices will demonstrate how medieval scribes and scholars created new shapes and forms on parchment to move between dimensions.
The short video documents the activities of the Study Group "Musical Diagrams" at the 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society (IMS), which took place in Athens from 22 to 26 August 2022. The work "Typology & Topology of Musical Diagrams (2020)" by Gerhard Dirmosers (Linz) consisting of 34 posters in a matrix arrangement has been displayed for the first time. These posters feature the "universe of diagrams" from the history of music theory (and color theory) as interrelated diagrams following various networks.
Several posters by Daniel Muzzulini and his collaborators - Susan Forscher Weiss, Christoph Reuter, Christoph Stähli) complement the exhibition. Corresponding interactive new exhibits from the Virtual Museum Sound Colour Space and a mechatronic instrument (E-Bow) were also shown at the exhibition.
Rechteinhaber/in
Zürcher Hochschule der Künste
Es sind keine Metadaten zu diesem Kontext bereitgestellt.
Importiert am
30.08.2022
Übergeordnete Sets
3
Musical Proportions and Complete Graphs
Name that can easily go onto 2 lines
Author that can easily go onto 2 lines as well
Untertitel
Visualizing and Operationalizing Early Music Theory through Diagrams: From Guido to Zarlino and Beyond
Enthält die Bildquellen der Sets "Tone Systems" und "Colour Systems" des virtuellen Museums und die referenzierte Sekundärliteratur (Stand 31.1.2017)
Die Codes der ersten Spalte, wie "AGRI_1528" identifizieren die Quellen in der Datenbank des virtuellen Museums.
Rechteinhaber/in
Daniel Muzzulini
Es sind keine Metadaten zu diesem Kontext bereitgestellt.
Importiert am
31.01.2017
Übergeordnete Sets
1
Sound Colour Space – A Guided Tour Through a Museum of Diagrams
Name that can easily go onto 2 lines
Author that can easily go onto 2 lines as well
Untertitel
Conference: Diagrams in Science - Science in Diagrams, Bibliotheca Hertziana/Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte (key-note lecture)