In diesem Set werden Studienprojekte aufgeführt, die automatisch auf der ZHdK-Website unter Studienprojekte publiziert werden. https://www.zhdk.ch/studienprojekte
Mit welchen Problemen sieht sich ein/e Expert Designer/in in der Erarbeitung und Ausführung sozial ausgerichteter (Design-)Projekte konfrontiert?
Die Welt verändert sich grundlegend und mit ihr auch Design. Als eine der flexibelsten Disziplinen erlebt sie gerade in Krisenzeiten ihr innovativstes Potential. Vor dem Hintergrund ökonomischer und Ressourcen bedingter Diskussionen, auf der Suche nach Sinn-Jobs und unterstützt durch den Konnektivitätstrend entwickelt sich Social Design für Gestaltende zu einem versprechenden wicked-problems-Löser. Doch mit welchen Problemen sieht sich ein Expert Designer/in in der Erarbeitung und Ausführung sozial ausgerichteter (Design-) Projekte konfrontiert? Mit Hilfe von autoethnografischen und partizipativen Methoden ging ich in Mexiko auf die Suche nach Praktiken und sammelte Beobachtungen sowie Erfahrungen. Das analysierte Wissen, das ich durch ein Toolkit ergänze, welches für jedermann zugänglich und überall produzierbar ist, bereitet Social Expert Designer/innen auf Projekte vor, sensibilisiert auf zentrale Themen und assistiert im Feld.
Medea, ist das nicht die Kindsmörderin?
…
War sie nicht Giftmischerin?
…
Sie war aber auch eine bedingungslos Liebende, oder?
…
und eine Fremde war sie auch!
…
Wenn der Name Medea fällt, hat jede*r eine gewisse Ahnung, um wen es geht. Jede*r hat irgendwie entfernt von ihr gehört, oder meint etwas über sie zu wissen. So geht es auch Kreusa, die kurz vor Medeas Hochzeit auf diese trifft.
Die Frau aus Jasons Vergangenheit, die in der Mythologie selten zu Wort kommt, oft überhaupt nicht auftritt, wird zur sprachmächtigen Gegenspielerin Medeas.
Die Vergangenheit trifft auf die Gegenwart. Das Hörensagen wird mit Fakten konfrontiert. Wie unterscheiden wir im Zeitalter der fake news noch zwischen Realität, Fiktion und wahren Lügen? Wann werden Gerüchte zu Fakten? Und wie brechen wir aus den uns zugeschriebenen Rollenbildern aus?
Diplomprojekt Master Theater
Besetzung / Beteiligte
Regie: Charlotte Sofia Garraway
Dramaturgie: Melanie Oșan
Bühne: Peter Robinson Voigt und Silja Senn
Kostüm: Julie Steen Nielsen
Musik: Marie Feiler
Spiel:
Kreusa - Anna Krajci
Medea - Janna Rottmann
Jason - Fabian Vogt
und ein Chor
Arnold Schönberg - Kammersinfonie Nr. 2 op. 38
Wolfgang Amadeus Mozart - Klavierkonzert Nr. 20 d-Moll KV 466
Franz Schubert - Sinfonie Nr. 8 C-Dur D 944
Die Familie Rasoul lebt mit ihren Kindern Raman und Hadia in einem kurdischen Geflüchtetenlager.
Raman, ein Kinde aus Syrien träumt in der Zukunft Zahnarzt zu werden. Genau wie andere Kinder, die jemand sein wollen.
Raman glaubt, dass es keine Hoffnung gibt. Es scheint alles für die Familie schwierig zu sein.
Dies hat Einfluss auf Ramans Studium und macht ihn unmotiviert zu Lernen.
Seine Mutter Nsrin hilft ihm bei seinen Hausaufgaben. Und mit Hilfe der Grossmutter, die ihm und seiner Schwester rät, sich auf das Lernen zu konzentrieren.
“Holy Black Project” is building on a collaborative work which began during the Transcultural Collaboration Programm 2017 between art students from Zürich and Hong Kong. This experience has made significant impact on me on a personal as well as artistic level and it has resonated within others as well, unveiling itself as a creative medium to explore and communicate.The first iteration of this project culminated with the performance of “Dull Boy Jack” in Hong Kong CFXXX. The collaboration with artists evolved from this piece and the concept of the next iteration “Enlightenment” has been born by integrating a film as a fulcrum for a musical and dance performance. “Enlightenment” was the first of the series of works where the tabu topics are being contemplated. It addresses the actual topics on the level of art, education, everyday life and the social future. The aim is to work on the humanitarian issues through collaborative, inter-disciplinary artistic approach. It should also allow to create a new form of dialogue between the different fields.
The performance is divided into parts where live music, dance and film interplay with each other. The auditive side of the performance is created through surround -live- electronic soundscape (12.1) and composed- improvised music played with live acoustic instruments and electronics. The movie will be projected on multiple surfaces. At first, there is no noticeable interaction between live music and the plot of the movie, but after short time the music starts to direct the plot of the movie and short after the visual part affects the music as well. The interplay between realities gets stronger to the point that picture of the musicians is immersing into the picture of the movie (programmed with Max MSP). The audience is being pulled into the this virtual-real state through the surround visual-audible space.
(Work in progress, November 2019)
In this project I was responsible for concept of the performance, as well as sound design and music.
KOKO is the next generation online journal for the Shared Campus. It is an independent academic publication dedicated to the investigation of theories and practices of alternative knowledge systems that explore the relations between media and expression, time and space.
To this aim, KOKO activates the potentials of visual, audio and text-based formats – traditional and non-traditional – as next generation means for research production.
KOKO encourages experimental speculative research beyond the limitations of disciplinary perspectives or conventional formats to facilitate ideas, positions, and contributions into diverse dimensions of knowledge.
KOKO seeks to publish new research that promotes a culture of sharing, open distribution, and the on-going exchange of ideas, without losing sight of rigorous academic practice. It engages in the creation of a body of critical and reflexive contributions – in any form and/or medium – with a breadth and depth of thought that will produce new knowledge, creative methodologies, original applications, and substantiated understanding. KOKO not only challenges and re-considers traditional research, and publication formats, but aims at establishing alternative new standards, conventions, and protocols in academic publishing.
The online format of KOKO allows to digress from the common traditional journal structure/operation, e.g. the sequential publication in volumes and issues, the acceptance of papers by set deadlines only, the setting of temporary themes for specific volume/issues only etc. Instead, right from the start, KOKO launches with five themed “spaces” that are all concurrently open for submissions, and will continuously update upon positive review of newly received contributions.
Editorial Board: Peter Benz, Nils Röller, Stefano Vannotti