To begin with I want to say, that all these things are already changed and invalid. There is no certainty at all because this is partly based on my own memory. So, for my brain, this is a moment in time, as many others that will follow - it will disappear from direct approachability. But maybe, just maybe it'll leave a trace in the liminal parts of your frontal cortex. Or not at all. Thank you for your time anyway. :)
In this essay I am trying to narrate my own artistic process: from "therapeutic" methods and approaches of text creation, which put personal storytelling to the foreground, either by writing yourself or co-writing in collective processes, towards "empathic" pieces of theatre or performance art that transcend to the political from the personal. Because I work in an ephemeral art form, the performative, my shows can't be really captured. There is video recording (but that's never the real thing), I do have the texts for the shows I have written, and I do have some of the audio recordings that were made in rehearsals (but who listens to
those). They are not ordered for an investigation, they are in chaos, so that at one point I can stumble upon them again and be inspired (a story I like to tell myself). Instead of on evidence, I choose to rely on my own memory, really dwell in it, in the moments that re-appear when I think about the two words "therapeutic" and "empathic", that have been following me around, for sure since I started working at Maxim Gorki Theater in 2014, but probably even before, with the first two shows I did, from which I definitely remember that I desperately wanted to have "real people" talk on stage. Honestly, I am trying to remind myself what
happened to me in the last years, what pathways I followed by accidently living.
«Ein guter Künstler[tje]* vertraut nicht nur [tjejs]* eigenem logischen Denkvermögen; stattdessen versteht [tjej]*, dass [tjej]* um etwas Neues zu entdecken, auch neue Wege gehen muss.»
1.1 Thema der Arbeit
In meiner Masterthesis im Fach der darstellenden Künste befinde ich mich auf der Reise von einer Wirklichkeit in eine andere. Auf dieser Gratwanderung ins Ungewisse lösen sich die Grenzen zwischen verschiedenen Bewusstseinsebenen auf und die Rezipierenden werden auf ihre eigenen Wahrnehmungsoptionen zurückgeworfen.
1.2 Instinktutionelle Einleitung
Als Instinktut für angewandte Normverschiebung erforsche ich die Handlungsspielräume jenseits des Normalen. Das Wissen entsteht intern, intuitiv und instinktiv und ist somit direkt verbunden mit dem natürlichen Leben. «Instincts are unmediated and involuntary. We cannot will them or wish them away. They are all feeling and no formulation. Just like breath, instincts are innate and housed in the body without rational thought or conscious control. Sentient creatures in the primal state are governed by reactions that are unquestioned and immediate, allowing them to adapt to and engage their earth-bound environment with urgency if need be. They are adept at playing with extremes of light and dark; presence and absence; solidity and instability. They act and react with an animal wisdom that is inborn and automatic.»
Diese ganzheitliche Herangehensweise des Untersuchens bezieht Körper und Geist gleichermassen mit ein.
«Die Lust am Text, das ist jener Moment, wo mein Körper seinen eigenen Ideen folgt – denn mein Körper hat nicht dieselben Ideen wie ich.»
Das Schreiben ist ein körperlicher Prozess und eine bewusstseinserweiternde Erfahrung.
Die Verfassung dieser Thesis bewegt sich mit ihrem Inhalt.
Die Erfassung dieser Thesis entdeckt neue Unmöglichkeiten.
Die Auffassung dieser Thesis mit dem Verstand ist nur eine Version.
Ich begreife im Folgenden unsere Gesellschaft als Weiss dominant, patriarchal und kapitalistisch strukturiert. Dies äussert sich in Rassismus, Sexismus und weiteren Diskriminierungs- und Gewaltformen. Darum wird es im Folgenden gehen, mit einem Fokus auf sexistische Diskriminierung und sexualisierte Gewalt. Nebst der Anonymisierung von Namen und Institutionen sind auch persönliche Erlebnisse von mir durchgestrichen. Weil ich vergessen will, das Internet das aber nicht kann. Der Arbeit fehlt nun ein Stück. Die unzensierte Fassung gibts nur direkt bei mir.